سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راز آرامش

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
اِنَّ القَلْبَ یَتَلَجْلَجُ فِی الجَوْفِ یَطْلُبُ الحَقَّ، فَاِذا اَصابَهُ اطمَأَنَّ وَقَرَّ :
همانا دل در درون آدمی به دنبال حق می‌گردد و چون به آن رسید آرام و قرار گیرد.

 کسی که خواهان آرامش در زندگی است، پیوسته باید به یاد حق باشد و این یاد حق تنها عامل آرامش است و دیگر نه فقدان چیزی او را نگران می کند و نه برخورداری از متاعی او را به وجد می‌آورد و به راستی که دل فقط به یک چیز آرام می‌گیرد و آن یاد حق است و راز مطلب آن است که خداوند به ما از خود ما نزدیکتر است.

هر چه از حق بیشتر دور شویم بی قراری دل ما بیشتر می شود. افرادی که در روابط زناشویی، دوستی ها و معاشرت ها، مشاجره بی انصافی و لجبازی و پرخاشگری می کنند ممکن است به ظاهر غلبه کنند ولی دلشان نا آرام خواهد بود.


افسردگی و اضطراب مؤمن مقید

  پرسش:
قرآن می فرماید: «هان به یاد خداوند دلها آرام می گیرد» سؤال: اگر مؤمن مقیدی اضطراب و افسردگی یا وسواس داشته باشید الزاما به معنای این است که درست به یاد خدا نبوده است؟

پاسخ
 یاد خداوند درجاتی دارد خداوند فرموده هم زیاد و هم شدید و عمیق (کمی و کیفی) به یاد من باشید. هر قدر این دو بیشتر رعایت شود بیشتر بهره می بریم. انسان ابعاد زیستی، ذهنی(روانی)، اجتماعی و معنوی  biopsychosocial spiritual dimensions دارد.

بنابراین ممکن است مثلا مؤمن مقیدی به خاطر مسائل ژنتیکی گرفتار اختلال روانی مانند افسردگی و وسواس هم بشود ولی مسلما یاد خدا درجه مشکل او را نسبت به بیماران مشابه او بسیار کمتر می کند. به همین دلیل بوده که ائمه خود از اسباب طبیعی خداوند مانند دارو و طبیب استفاده می کردند و مریدان خود را نیز به پزشک حاذق ارجاع می دادند و آن را مخالف توکل نمی دیدند. برای مطالعه درباره خدمات و فواید دینداری رجوع کنید:
1- روان شناسی دین، اثر برنارد اسپیلکا، ترجمه محمد دهقانی نشر رشد.
2- روان شناسی دین، مایکل آرگیل، ترجمه سجاد دهقان‌زاده، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
محمدحسین قدیری، کانال احکام روان شناختی، 15/11/1396
 

https://t.me/psy_feQh


خیانت و بخشودگی

پرسش:
من شوهرم بهت خیانت کرده والان چندماهه من بخشیدمش و در شهر دیگری زندگی میکنیم ولی من همش شک دارم و از اینکه بخشیدمش و زندگی میکنم خیلی ناراحتم میشه راهنمایی بفرمایین چکارکنم طلاق بگیرم یانه چی باعث ارامشم میشه یه دونه پسر12ساله دارم


پاسخ:
سلام بر شما
ممنون از اعتمادتون
بزرگوار بی وفایی برای انسان بسیار تلخ است و زجرآور. ولی نباید هیجانات الان زندگی و روابط شما را اداره کند. شما نگران هستید برای چیزی که آرامش شما را به هم زده بنابراین نباید تصمیمی عجولانه بگیرید که خانه آرامش شما را به طور کل ویران می کند. درباره احساسات تان که جریحه دار شده است با همسرتان در وقتی که وقت کافی دارد و آرام است سخن بگویید. ولی مراقب باشید بحث به پرخاشگری ختم نشود.
در وقت مناسب به واکاوی و بازنگری روابط زناشویی خود بپردازید ببینید این رابطه چه ضعف هایی داشته که این مشکل پدید آمده است. اگر جایی خودتان کم می گذاشتید و یا ضعفی داشته اید جبران کنید.

نشخوار ذهنی
مراقب باشید که افکار منفی بعد از این بخشش همه چیز را خراب نکند. ترس، خشم، انتقام، شک، بی‌اعتمادی، احساس گول خوردگی و حماقت ممکن است وقت و بی وقت وارد ذهن شما شود. این دوره را اگر مدیریت نکنید شما را تا مرز افسردگی می کشاند. بنابراین به ذهن خود اجازه ندهید با نشخوار ذهنی آرامش شما را بگیرد و نور امید را در شما خاموش و رابطه شمار را سرد کند. از تحریم کردن شوهر از روابط زناشویی او را تنبیه نکنید که ممکن است به سردی رابطه و تکرار ختم شود. برای مدیریت ذهن خود از روش های زیر کمک بگیرید:
 مشغول فعالیت و کارهای هنری، زمزمه بندهایی از آیات و ادعیه، محاسبات ذهنی، شنیدن سخنرانی های علمی و دینی و دیدن فیلم های طنز و شنیدن موسیقی حلال، توجه به افراد با گذشت مثلا افرادی که قاتل فرزند را بخشید،توجه به اجر الهی، ذکر لااله اله الله و سوره فلق و ناس برای دفع خاطرات منفی و وسوسه شیطان، اختصاص وقت خاص، مثل 4 بعد از ظهر، برای فکر کردن در این باره و اجازه ندادن به ذهن که همیشه درگیر باشد

بنویسید و بسوزانید
احساسات خود را در قالب نامه ای به شوهرتان بنویسید و بعد آنها را بسوزانید. اگر اضطراب خود را مهار نکنید انباشته می شود و تبدیل به خشم و افسردگی می شود. با خداوند در این بخشش معامله کنید. ببخشید تا مورد بخشش و آمرزش خداوند قرار گیرید.

پیامدهای طلاق
اگر هیجان بر شما خواست غلبه کند به آن دستور ایست بدهید. پیامدهای طلاق برای خود و فرزند و خانواده را وارسی کنید. با چندین فردی که طلاق گرفته اند انس بگیرید ببینید وضعیتشان بهتر شده است یا بدتر. بسیاری از افرادی که طلاق می گیرند می گویند اگر می دانستیم طلاق این سختی هارا دارد، مشقت و رنج بخشش و حل اختلافات و اصلاح همسر را با جان و دل می خریدیم. بله زمانی است مردی واقعا عوضی است خب چاره ای جز جدایی نسیت ولی اگر فردی راه را عوضی رفت و برگشت باید کمکش کرد در مسیر مستقیم حرکت کند و توبه کند تا آرامش داشته باشد و احساس گناه نداشته باشد و حرمتش نزد خانواده از بین نرود.

نظارت درونی
برای نظام خانواده هیچ نظارتی مثل نظارت درونی و خود را در محضر خدا و ائمه دیدن نیست. تلاش کنید با گفتگوهای دینی، یافتن پاسخ شبهات مذهبی، انس با بزرگان اخلاق، معاشرت با خانواده سالم، نماز اول وقت و سفرهای زیارتی و سیاحتی دور و نزدیک معنویت را در منزل تقویت کنید.

رجم و راندن شیطان
شیطان کارش ایجاد کینه و دشمنی است بنابراین پیوسته اینجا برای سردی رابطه و تشویق به طلاق، خودش تلاش خواهد کرد و گاهی دیگران را وسوسه می کند تا با زبان دیگران سبب انهدام رابطه شوند. پیوسته مراقب این وسوسه ها باشید.

بلاگردان ها و پایگاه امن

با یاد خداوند و ائمه شیطان را برانید. از دعا و توسل و صدقه و نذر و قربانی کردن و رد مظالم و خواندن حدیث کسا برای افزایش آرامش و دفع گرفتاری ها کمک بگیرید.


https://t.me/zendegiearam110/4282


تدریس خنده

کاش می شد #خنده را تدریس کرد 
             کارگاه خوشدلی تاًسیس کرد

کاش می شد عشق را تعلیم داد   
                ناامیدان را امید و بیم داد

شاد بود و شادمانی را ستود 
             با نشاط دیگران ، دلشاد بود

کاش می شد دشمنی را سر برید
        دوستی را مثل شربت سر کشید

دشمن بی رحمی و اجحاف بود
             دوست دار نیکی و انصاف بود

کاش می شد پشت پا زد بر غرور
        دور شد از خود پسندی، دور دور

با صفا و یکدل و آزاده بود
             مثل شبنم بی ریا و ساده بود

از دو رنگی و ریا پرهیز کرد
            کینه را در سینه حلق آویز کرد

کاش می شد ساده و آزاد زیست
               در جهانی خرم و آباد زیست


????????